Namnbetydelse

Jag sökte på mitt namn på google alldeles nydligen och hittade på första sidan en site som hette "whitepages.com", antar att det är USA's version av vårat gula sidorna. Där fanns iallafall personer som också heter Sandra Norin. Och jag fick där reda på betydelsen av mitt efternamn, någonting som jag inte haft en aning om innan.

Citat från "whitepages.com"; "Sandra (female) Short form of Alessandra, the Italian form of Alexandra. A major influence in establishing this as a common given name in the English-speaking world was George Meredith's novel Sandra Belloni (1886), originally published as Emilia in England (1864); the heroine, Emilia Sandra Belloni, is a beautiful, passionate young singer."

 

Har också hört att det betyder människornas beskyddare men det står inte med här.

 

"Norin Swedish: ornamental name composed of the elements nor ‘north’ + the common surname suffix -in, derived from Latin -inius ‘descendant of’."


Så mitt betyder i princip människornas beskyddare från norr. Kul att veta. :) Haha

 


Kommentarer
Postat av: Natha

Coolt! det låter nästan som du är nästa mesias haha

2010-02-02 @ 17:57:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0